LAURENT DIERICK - FRAGMENT MEMORY
Laurent Dierick, geboren in Etterbeek in 1978, voelt aanvankelijk niets voor schilderen; museumbezoeken met de school zijn niet aan hem besteed. Toch ontwikkelt hij een grillig parcours als autodidact. Op 16-jarige leeftijd begint hij tegen alle verwachtingen in met olieverfschilderen, nadat hij diep geraakt wordt door het vleselijke, texturale karakter van een schilderij in het bureau van de directeur. Zijn roeping komt als een "mystieke openbaring". Hij zal schilder worden. Het zij zo!
In navolging van talrijke voorbeelden zoals Diego Velásquez, Anselm Kiefer, Cy Twombly, Francis Bacon, David Lynch en Jean-Michel Basquiat gebruikt hij het picturale materiaal letterlijk in functie van het lichaam. Hij is gefascineerd door het materiaal, volgt een opleiding restauratie van schilderijen en is altijd op zoek naar nieuwe technieken.
Dierick wijdt zich aan de herinterpretatie en toe-eigening van beelden. Hij onderzoekt voortdurend, is onbegrensd qua stijl of techniek en ontwikkelt een omvangrijk oeuvre dat geworteld is in de kunstgeschiedenis. Hij laat zich vooral inspireren door de schilders van de Gouden 17e Eeuw en ontwikkelt een obsessie voor hun schildertechnieken.
Dierick creëert meestal series die hij over een periode van meerdere jaren voortzet of haastig ontwikkelt, steeds gelinkt aan zijn persoonlijke geschiedenis. De kunstenaar werkt als een echte "serial painter". Hij volgt zijn obsessies, rücksichtslos, zonder spijt. Zijn werken zijn als pagina's waar het schrijven alomtegenwoordig is in de vorm van lapidaire zinnen, soms als graffiti, soms op het doek gekrast, als verre waarschuwingen. Hij speelt met woorden en taal, altijd to the point en met een eigenzinnig gevoel voor humor, waarbij hij de intenties verdraait om onze waarden en overtuigingen in vraag te stellen.
In de tentoonstelling FRAGMENT MEMORY neemt de kunstenaar ons mee op een zeer persoonlijke reis door de kunstgeschiedenis. Hij nodigt ons uit om de pagina's van zijn persoonlijke dagboek om te slaan als een legpuzzel, waarbij elk stukje de picturale referenties onthult waarvan hij in de ban is. Via zijn hommages, interpretaties en toe-eigeningen van belangrijke werken stelt hij de waarde van het kunstwerk en de plaats en identiteit van de kunstenaar in onze maatschappij in vraag.