Expo Désiré Haine. De geest der dingen, de rust van de ziel.

In het kader van Rood klooster feest : vrije ingang in het Kunstcentrum

Désiré Haine (1900 – 1990)
De geest der dingen, de rust van de ziel.

Kunstschilder, landmeter, aquarellist en houtskooltekenaar Désiré Haine werd in 1900 geboren in Elsene. Op aanraden van zijn vader, directeur van de firma Vanderborght in Brussel die gespecialiseerd was in binnenhuisdecoratie en meubilering, ging hij architectuur studeren. Vervolgens schoolde hij zich in de tekenkunst aan de academies van Elsene (1916-1917) en Brussel (1920-1921). In 1930 vestigde hij zich in Namen. Daar ontmoette hij de Nederlandse kunstenaar André Idserda (1879-1952), die hem tien jaar lang onderrichtte in het tekenen met houtskool en een diepgaande invloed had op zijn werk. Haine leefde en werkte daarnaast ook in Nederland, Duitsland en Frankrijk.
In 1947 vestigde hij zich in Oudergem, op de site van het Rood Klooster, waar hij de Landschapsschildersschool van het Rood Klooster oprichtte en medestichter was van «Artes Bruxellae», een groepering van Brusselse kunstenaars. Het is aannemelijk dat hij als buur van de schilder Alfred Bastien (1873-1955), die in het Molenaarshuis woonde, meewerkte aan de restauratie van het «Panorama van de IJzer».
Op zijn vijftigste volgde Haine nog les bij de schilder Charles Swyncop (1895-1970) aan de academie van Elsene.
Via deze permanente scholing kan Haine zijn eigen wereldbeeld uitdrukken: het bijkomstige wegvlakken om alleen de essentie tot uiting te brengen. Met die opvallende soberheid bieden zijn werken een geometrisch en uitgepuurd aspect van de weergegeven werkelijkheid. Deze vormtaal en weloverwogen schikking herinneren aan zijn opleiding als architect, die hij in dienst stelt van een persoonlijke kunst met vaak levendige, speelse en contrastrijke kleurtoetsen. De blauwe, zwarte en witte kleuren wijzigen de realiteit van de lijnen die door de rode en gele tinten een warme gloed krijgen. Haine zet de toeschouwer aan om achter de voorgestelde onderwerpen, portretten, stillevens en landschappen ook de symbolische, serene en steeds perfect uitgebalanceerde inspiratie te ontwaren.
Hij was lid van diverse kunstcommissies en werd onderscheiden met tal van prijzen, waaronder de Prijs en Gouden Medaille van de nationale wedstrijd voor schilderkunst in 1964, de Prijs Auguste Oleffe in 1969 en de Driejaarlijkse prijs van Elsene in 1970. Op heel wat individuele en groepstentoonstellingen was zijn werk te zien.
Via een selectie originele werken kunt u op deze tentoonstelling een van de vele kunstenaars ontdekken die een onuitwisbare stempel hebben gedrukt op het artistieke leven in het Rood Klooster.